Jeg er uddannet still fotograf hos Jesper Høm, Delta Foto, derefter filmfotograf på Den Danske Filmskole.

Som nyuddannet filmfotograf arbejdet som second unit og still fotograf på Jens Jørgen Thorsens ”Stille Dage i Clichy". Fotograferede og var medinstruktør på dokumentar spillefilmen "Skæve dage i Thy". Har haft eget eget produktionsselskab Flip Film og produceret og fotograferet en lang række dokumentarfilm, bl.a. ”Flere Atomkraftværker”, som vandt Grand Prix på Nyon Film Festival, ”Dansk Energi”, ”Eigil Knuth”,  Aqqaluk Lynge og Per Kirkebys dokumentar spillefilm ”Da Myndighederne sagde Stop” fra Grønland, Pers og de tre pigers kultiske film "Tre piger og en gris". Senere fotograferer jeg Poul Gernes og Kirkebys spillefilm ” Normannerne”,  Pers kortfim ”Asger Jorn”, ”Geologi, er det egentlig videnskab”, "Ekspeditionen", samt alle Pers øvrige film.


Desuden en række film for Grønlands Hjemmestyre og Det Svenske Filminstitut. Har selv instrueret flere film, bl.a. ”Dexter Gordon in Montmartre”, ”Sneslottet” m. Ib Michael i Tibet,  ”Fangerne på Iskanten” fra Qaanaaq,  flere tv programmer m. Bo Holtens 2 kor Ars Nova og Musica Ficta. Har arbejdet m. Jørgen Leth på cykelfilmen ”En Forårsdag i Helvede”, filmen om haitianske kunstnere ”Drømmere” og den meget omtalte ”Det Erotiske Menneske”. Desuden spillefilm, bl.a. Flemming Quist Møllers "Prins Piwi", kortfilm m bl.a. Ib Thorup, Annelise Hovmand, Claus Weeke, Lizzie Corfixen, Arthur Krasilnikoff, Tørk Haxthausen, Dan Säll, Jon Bang Carlsen, hvis film  "Dejlig er den Himmelblå" optræder i Kulturkanonen. Senere fotograf på en lang række film og tv dokumentarer med instruktører som Jacob Jørgensen, Poul Martinsen, Anne Wivel, Jørgen Flindt-Petersen samt adskillige ”Fak2eren” og ”TV2dok`er” produceret af Nordisk Film, samt arbejdet en årrække som freelance fotograf på DR. Har desuden arbejdet på dokumentar serier for CNBC og BBC,  bl.a. "Conquistadores". Jeg har filmet 5 film på Det Danske Filminstituts liste over de 100 bedste danske dokumentarfilm gennem tiderne.


Som stillfotograf illustreret pladeforsider, bøger, tidskrifter, fotograferet mode, portrætter, produktfoto mm. Har  bl. a. udstillet på Louisiana, Det Nationale Fotomuseum samt forskellige gallerier og museer i Tyskland og DK.  Rejser sammen m. Per Kirkeby og Ib Michael til Mellemamerika og udgiver i fællesskab bøgerne ”Mayalandet” og ”Indianerliv i Regnskoven". Illustrerer et utal af Pers bøger, plakater, fotograferer skulptur modeller, malerier osv. Ligesom jeg har arbejdet med Poul Gernes, Svend Wiig Hansen, Anders Tinsbo og William Skotte Olsen i hans tidlige år. Fotograferede Jørgen Nash og Jens Jørgen Thorsens berømte aktion på Biennalen i Venedig. Har fulgt Bruce Chatwins fodspor i Patagonien og udstillet mine fotografier fra rejsen " Verdens Ende". Senest har jeg udgivet fotobøgerne "A PROPOS 60`ERNE" med mine tidlige fotografier fra Delta tiden og "En erindring om et besøg hos en lacandonfamilie" som er fra ekspeditionen Den Gamle Mayas vilde tur ind i regnskoven Selva Lacandona til en ret isoleret lacandonfamilie.


Blev beskrevet således ved en af mine udstillinger: Som en grå eminence har Teit Jørgensen gennem tiden samarbejdet med kompetente og eksponerede kulturpersonligheder. Han er anerkendt for en særlig autenticitet i optagelserne, som hans uprætentiøse tilgang til mediet resulterer i. Tilbage i december 1976 skriver Per Kirkeby om kvaliteten af de mere nøgterne kompositioner, der afspejler en accept af ”procesessens almindelighed”:

”... Forstår fotografen dette, bliver hans billeder hverken platte eller demonstrativt tilbydende (…). Billederne får den klare redegørelse for udstrækninger og rum, figurer og størrelser, den rolige klarhed som bliver erindringens og stedernes magi. (…) Meget få fotografer når denne indsigt i simpelheden, de fleste frygter den faktisk og står på hovedet. (…) Men ud af den fotografiske dokumentation, denne simpelhed, vokser stemninger uden ord. Tænk det lader sig se. Teit Jørgensen er en dansk fotograf der har disse kvaliteter. Hans billeder er ikke demonstrative, men de viser at dette lader sig se. Hans billeder har denne rolige udstråling” *